In English
 
Παναγιώτα Μήνη
Επίκουρη Καθηγήτρια
Τομέας Μουσικολογίας-Θεατρολογίας

Διεύθυνση:Πανεπιστήμιο Κρήτης
Τμήμα Φιλολογίας
74 100 - Ρέθυμνο
Τηλέφωνο:+30 2831 077264
Fax:+30 2831 077304
e-mail: mini@uoc.gr
CV: PDF
 


Ειδικά Ενδιαφέροντα:
Greek Cinema, Cinema and Ideology, Film Style, Kazantzakis and cinema, Russian Cinema, Cinema of Eastern Europe, Film Adaptations, Film Reception, Ancient Rome in Cinema.

Σπουδές:
University of Crete, BA, Greek Philology
University of Crete, MA, Film Studies
University of Wisconsin, Madison, MA, Film Studies
University of Wisconsin, Madison, PhD, Film Studies


Τίτλος Διδακτορικής Διατριβής:
Pudovkin’s Cinema of the 1920s (University of Wisconsin-Madison, 2002. Available from: Ann Arbor, MI: UMI Dissertation Services).



Επιλεγμένες Δημοσιεύσεις:

ΒΙΒΛΙΟ

  • Η κινηματογραφική μορφή του πόνου και της οδυνηρής αναπόλησης: Ο μοντερνισμός του Τάκη Κανελλόπουλου [The Filmic Form of Pain and of Aching Recollection: Takis Kanellopoulos’ Modernism], Athens, National Bank Cultural Foundation (MIET) (in press)


ΑΡΘΡΑ / ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΣΕ ΤΟΜΟΥΣ

  • «Representations of the Christian Female Virtue in Roman Film Epics: The Sign of the Cross (1932) and Quo Vadis (1951)», in: Eran Almagor and Lisa Maurice (eds.), Ancient Virtues and Vices in Modern Popular Culture, Leiden: Brill (Metaforms: Studies in the Reception of Classical Antiquity) (forthcoming).

  • 2016: «The Historical Panorama in post-1974 Greek Cinema: The Travelling Players, Stone Years, Crystal Nights, The Weeping Meadow», Journal of Greek Media & Culture, 2:2, pp. 133-153.

  • 2016: «Striving for the Maximum Appeal: Ideology and Propaganda in the Soviet Cinema of the 1920s and 1930s», in: Y. Tzioumakis - C. Molloy (eds.), The Routledge Companion to Cinema and Politics, Routledge: New York, 2016, pp. 161-174.

  • 2016: «A Red Handkerchief Made with Soviet Threads: Kazantzakis’s (and Istrati’s) Screenplay on the Greek Revolution of 1821», Journal of Greek Media & Culture, 2: 1, pp. 49-65.

  • 2016: «‘Πόλεμοι της μνήμης’ στον ελληνικό κινηματογράφο: Εναλλακτικές απεικονίσεις της γερμανικής Κατοχής κατά τη δεκαετία του 1960», [= ‘Wars of memory’ in Greek Cinema: Alternative Depictions of the German Occupation during the 1960s] in C. Kambas and M. Mitsou (eds.), Η ασύμμετρη μνήμη της Κατοχής στην Ελλάδα και τη Γερμανία. Athens: Alexandreia Publ. (forthcoming).

  • 2015: «Die Okkupation Griechenlands im griechischen Kino» [=The Occupation of Greece in Greek Cinema] in C. Kambas and M. Mitsou (eds.), Die Okkupation Griechenlands im Zweiten Weltkrieg. Griechische und deutsche Erinnerungskultur, Köln: Böhlau, 2015, 267-284.

  • 2012: «Έλληνες κριτικοί και νέες μοντερνιστικές τάσεις στον ελληνικό κινηματογράφο της δεκαετίας του 1960», [Greek Reviewers and New Modernist Trends in Greek Cinema of the 1960s]. in: Θέατρο και κινηματογράφος: Θεωρία και κριτική (Επιστημονικό Συμπόσιο 16-17 Απριλίου 2010), Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, Αθήνα, 2012, σ. 217-241.

  • 2011: “Reflections on Pain, Loss, and Memory: Takis Kanellopoulos’ Fiction Films of the 1960s,” in: L. Papadimitriou, Y. Tzioumakis (eds.), Greek Cinema: Texts, Histories, Identities, Bristol-Chicago, Intellect Ltd., 239-254.

  • 2011: “Greek Film Censorship in 1927: The Case of Eisenstein’s The Battleship Potemkin,Journal of the Hellenic Diaspora 37: 1-2 (July), 107-121.

  • 2011: “Μια έκλειψη ήλιου (1932) του Καζαντζάκη: Σενάριο για ένα διεθνή διαγωνισμό” [Kazantzakis’ A Solar Eclipse (1932). A Scenario for an International Competition], in Νίκος Καζαντζάκης, Αθήνα, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη, 159-176.

  • 2010: “Η εμφάνιση του ομιλούντος κινηματογράφου και το ελληνικό θέατρο” [The Advent of The Talkies and Greek Theatre] in Α.Γλυτζουρής-Κ. Γεωργιάδη (eds.), Παράδοση και εκσυγχρονισμός στο Νεοελληνικό Θέατρο: Από τις απαρχές ως τη μεταπολεμική εποχή. (3rd Pan-Hellenic Conference in Theatre Studies), Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 521-530.

  • 2010: “Πλάθοντας για τον κινηματογράφο έναν επαναστάτη προφήτη: Το σενάριο Μουχαμέτης του Ν. Καζαντζάκη” [Creating a Revolutionary Prophet for Cinema: N. Kazantzakis’s Scenario Mohammed] in: Σ.Ν. Φιλιππίδης (ed.), Ο Καζαντζάκης τον 21ο αιώνα (International Conference Proceedings ‘Kazantzakis 2007: Fifty Years Later’ University of Crete, 2007), Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης-Εκδόσεις Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Κρήτης, 271-290.

  • 2009: “Vsevolod Pudovkin’s Chess Fever (1925) in its Historical Context,” in: Alexandra Ioannidou, Christian Voß (eds.), Spotlights on Russian and Balkan Cultural History, Munich-Berlin, Verlag Otto Sagner, 201-211.

  • 2009: “Εικόνες και ‘υποκειμενική πραγματικότητα’ στο σενάριο του Καζαντζάκη Δον Κιχώτης (1932)” [Images and ‘Subjective Reality’ in Kazantzakis’ scenario Don Quixote (1932)] in Α. Καστρινάκη, Α. Πολίτης, Δ. Πολυχρονάκης (eds.), Πολυφωνία: Φιλολογικά μελετήματα αφιερωμένα στον Σ. Ν. Φιλιππίδη Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης -Εκδόσεις Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Κρήτης, σ. 213-229.

  • 2009: “Νταντά, Σουρεαλισμός και Αφηρημένη Τέχνη στον Κινηματογράφο” [Dada, Surrealist and Abstract Cinema] Αριάδνη 15, Rethimnon, 2009, 165-183.

  • 2008: “Από τον νατούρσικ στο σύστημα Στανισλάβσκι. Οι απόψεις του Πουντόβκιν για τον κινηματογραφικό ηθοποιό” [From naturshchik to the Stanislavski System: Pudovkin on the Film Actor] in Χ. Αδάμου (ed.) Ο ηθοποιός ανάμεσα στη σκηνή και την οθόνη, Αθήνα, Καστανιώτης, σ. 87-99.

  • 2008: “Έλληνες κινηματογραφικοί δημιουργοί. Από το 1965 μέχρι σήμερα” [Greek Film Auteurs.From 1965 to the Present] in Θόδωρος Γραμματάς, Παναγιώτα Μήνη, Νεοελληνικό θέατρο (1600-1940)—Κινηματογράφος. Νεοελληνικό θέατρο 1880-1930. Σκηνοθέτες του μεταπολεμικού ελληνικού κινηματογράφου, Πάτρα, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, 69-113.

  • 2006: “Συνδυάζοντας το ελληνικό με το ευρωπαϊκό στοιχείο και στοχεύοντας σε ένα ευρύ κοινό: ο Αγαπητικός της βοσκοπούλας (1932) της Ολύμπια Φιλμ” [Combining the Greek and the European Elements and Targeting a Wide Audience. Olympia Film’s The Sheperd’s Lover (1932)], Τα Ιστορικά 23, no. 44 (June), σ. 161-180.

  • 2006: “A Life and Identity in Flux: Young Pontian Greeks in Konstantinos Giannaris’s From the Edge of the City,” Ariadne12, Rethimnon, 215-228.

  • 2006: “Constantine Giannaris’ Hostage: Fear and Punishment for the Body of the Immigrant,” in: A. Kartalou, A. Nikolaidou, Th. Anastasopoulos (eds.), Immigration in Greek Cinema 1956-2006 (Greek-English edition) Athens-Thessaloniki, Aegokeros-Festival Kinimatografou Thessalonikis, 72-76.

  • 2006: “Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια του Ιάκωβου Καμπανέλλη και Η Στέλλα του Μιχάλη Κακογιάννη” [Iakovos Kambanellis’ Stella in Red Gloves and Michael Cacoyiannis’ Stella] in Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου προς τιμήν του Ιάκωβου Καμπανέλλη, Συμπληρωματικός Τόμος (Pan-Hellenic Conference in Honor of Iakovos Kambanellis), Πάτρα, Περί Τεχνών, 2006, 26-37.

  • 2005: “Echoing the Standard Soviet Literary Criticism and the Party Rhetoric: Kozintsev’s Understanding of Shakespeare and Hamlet,” in: Asli Tekinay (ed.) Tribute to Professor Oya Basak: (Re) reading Shakespeare in Text and Performance. Selected Papers from the Oya Basak Conference, Istanbul, Bogazici University Press, 177-185.

  • 2004: “Scientific Filmmaking and Soviet Ideology: The Case of Mechanics of the Brain,” Essays in Arts and Science, vol. XXXIII, no.1 (summer): 3-18.

  • 2004: “Η κινηματογραφική διασκευή της Μάνας του Γκόρκι από τον Πουντόβκιν: Μεταγράφοντας το μυθιστόρημα ενός ‘Κτίστη του Θεού’ σε μια επετειακή ταινία για το 1905” [Pudovkin’s Film Adaptation of Gorky’s Mother: Transcribing the Novel by a ‘Gold Builder’ into an Anniversary Film for 1905] Θέματα Λογοτεχνίας 26 (Μάιος-Αύγουστος), 128-146.

  • 2003: “Δραπέτες του μπερντέ και της οθόνης: Η αγωνία του δημιουργού στον Δραπέτη του Λευτέρη Ξανθόπουλου” [Berde and Screen Escapees: The Agony of the Author in Lefteris Xanthopoulos’ Master of the Shadows] in Φωτεινή Τομαή-Κωνσταντοπούλου (ed.) Πραγματικότητα και μύθος στο καλλιτεχνικό έργο του Λευτέρη Ξανθόπουλου, Αθήνα, Παπαζήσης, 127-161.


    Miscellanea

  • «Για τον Λάκη Παπαστάθη», Βιβλιοκρισία για το βιβλίο: Γιάννης Κιουρτσάκης, Ο νεοελληνικός διχασμός και το μυστήριο της τέχνης: Ξαναβλέποντας δύο ταινίες του Λάκη Παπαστάθη (Αθήνα, Εκδόσεις Πατάκη, 2014) [On Lakis Papastathis,” Review of Giannis Kiourtsakis’s book on the filmmaker Lakis Papastathis], Ο Αναγνώστης (περιοδικό για το βιβλίο και τις τέχνες), 5/10/2014
    http://www.oanagnostis.gr/gia-ton-laki-papastathi/

  • «Οι τέσσερις εποχές του Νίκου Κούνδουρου», Βιβλιοκρισία για το βιβλίο: Λευτέρης Ξανθόπουλος, Οι τέσσερις εποχές του Νίκου Κούνδουρου (Αθήνα, Εκδόσεις Γαβριηλίδης), 2014, “The Four Seasons of Nikos Koundouros,” Review of Leftiris Xanthopoulos’s book on Nikos Koundouros, Ο Αναγνώστης (περιοδικό για το βιβλίο και τις τέχνες), 28/11/2014
    http://www.oanagnostis.gr/i-4-epoches-tou-nikou-koundourou

  • «Η διδασκαλία του Ολοκαυτώματος μέσα από τον κινηματογράφο», [Teaching the Holocaust Through Film] Ο Αναγνώστης (περιοδικό για το βιβλίο και τις τέχνες), 26/10/2014 (και αναδημοσίευση στις 7/2/2015),
    http://www.oanagnostis.gr/i-didaskalia-tou-olokaftomatos-mesa-apo-ton-kinimatografo/

  • «Αμερικανικός Κινηματογράφος» [American Cinema] στο Εκπαιδευτική Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια, τόμος 28, Θέατρο, Κινηματογράφος, Μουσική, Χορός, Αθήνα, Εκδοτική Αθηνών, 1999, σ. 20-26 (encyclopedia entry).

    Ανακοινώσεις και Διαλέξεις

  • 3/12/2016: «Καθώς οι προτεραιότητες αλλάζουν: Η υπηρέτρια στην ελληνική κινηματογραφική κωμωδία», Διεπιστημονικό συνέδριο «Το υπηρετικό προσωπικό στην ελληνική τέχνη, την κοινωνία και την ιστορία. Μύθοι και πραγματικότητα», 2-3 Δεκεμβρίου 2016, Φοιτητικό Πολιτιστικό Κέντρο ‘Ξενία’, Ρέθυμνο. («As the Priorities Change: The Female Domestic Servant in Greek Film Comedy», Interdisciplinary Conference «The Servant in Greek Art, History and Society: Myths and Reality», 2-3 December 2016, “Xenia”, Rethimno).

  • 28/5/2016: «The Female Domestic Servant in Greek Film Comedy», 19th Annual International Mediterranean Studies Association Congress, University of Palermo, Italy.

  • 18/5/2016: «Counter-Narratives of World War II in Greek Cinema: Art, Memory, Politics», Conference: «War Reflections: Precedents and Consequences of WWII in Literature and the Arts»/«Reflejos de la guerra: antecedentes y consecuencias de la Segunda Guerra Mundial en la literatura y en las artes », Complutense University, Madrid.

  • 24/8/2015: «Going Back to Gorky’s Ideas: Mark Donskoy’s Mother (1956)», ENCLS/REELC 6th Biennial Congress, Dublin City University – National University of Ireland, Galway, Dublin and Galway.

  • 30/5/2015: «Filmic Representations of Greek Island Life», 18th Annual Mediterranean Studies Association International Congress, ECPA, Athens.

  • 22/5/2015: «Mercia in The Sign of the Cross: An Ideal Roman Girl during the Great Depression», Legacy of Antiquity in Visual and Performing Arts Conference, University of Lodz, Poland.

  • 9/5/2015: «Film Narration and the Interpretation of the Past in Contemporary Greek Cinema», Contemporary Film Cultures Conference 2015, Seattle, WA.

  • 24/11/2013: “Ο ψυχαγωγικός σοβιετικός κινηματογράφος κατά τις δεκαετίες 1920 και 1930. Φόρμα και ιδεολογία,” 1ο Πανελλήνιο Κινηματογραφικό Συμπόσιο ‘Cine συν Ναύπλιο’, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Σχολή Καλών Τεχνών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, 21-24 Νοεμβρίου 2013, Ναύπλιο. [“The Popular Soviet Cinema of the 1920s and 1930s: Form and Ideology.” 1st Panhellenic Film Symposium ‘Cine sin Nafplio’, Department of Theater Studies, University of Peloponnese, Nafplio].

  • 10/6/2013: «Representations of the Christian Female Virtue in Roman Film Epics. The Sign of the Cross (1932) and Quo Vadis (1951)»,‘Beauty, Bravery, Blood and Glory: Ancient Virtues and Vices in Modern Popular Culture’ Conference, Bar-Ilan University & Ben Gurion University of the Negev, Israel.

  • 2/04/2013: “Ο κινηματογράφος στη Δημοκρατία της Βαϊμάρης: Αλληγορίες και κριτική της κοινωνικής πραγματικότητας,” Θεματικό Εργαστήρι ‘Κοινωνία, Οικονομία και Πολιτική στη Δημοκρατία της Βαϊμάρης’. Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Κοινωνιολογία, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ρέθυμνο. [“The Cinema of the Weimar Republic: Allegories and Criticism of Social Reality,” Workshop: “Society, Economy and Politics in the Weimar Republic,” Post-graduate Program on Sociology, University of Crete, Rethimnon].

  • 20/07/2012: «Shaping the Past Differently: The Second World War in Greek Art Cinema of the 1960s and 1970s», «Erinnerungskultur und Geschichtspolitik der Okkupation Griechenlands (1941-1944). Deutsch-griechisches Gedächtnis in Medien und Literatur», Munich.

  • 12/07/2012: «The Roman Empire in Hollywood Cinema», [Talk], Harvard Summer Program in Olympia and Nafplio, Olympia.

  • 15/10/2011. “Macedonian Wedding (1960): Takis Kanellopoulos’ Film Reconstruction of Northern Greek Wedding Rituals” (22nd Modern Greek Studies Association Symposium, New York).

  • 17/4/2010. “Έλληνες κριτικοί και νέες μοντερνιστικές τάσεις στον ελληνικό κινηματογράφο της δεκαετίας του 1960.” (Συμπόσιο ‘Θέατρο και Κινηματογράφος: Θεωρία και Κριτική’, Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Παιδείας της Σχολής Μωραΐτη).

  • 18/12/2010. “Μια μέθοδος ανάλυσης κινηματογραφικών διασκευών: Το παράδειγμα της διασκευής της Μάνας του Γκόρκι από τον Πουντόβκιν.”(Ημερίδα ‘Από τη Λογοτεχνία στον Κινηματογράφο’ Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΕΚΠΑ).

  • 25/10/2008. “Η εμφάνιση του ομιλούντος κινηματογράφου και το ελληνικό θέατρο” (Γ’ Πανελλήνιο Θεατρολογικό Συνέδριο. «Παράδοση και εκσυγχρονισμός στο Νεοελληνικό Θέατρο - Από τις απαρχές ως τη μεταπολεμική εποχή», Ρέθυμνο, Τμήμα Φιλολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης-Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών).

  • 24/05/ 2008 “Variations on Loss, Pain and Memory: Takis Kanellopoulos’s Fiction Films of the 1960s.” (“Greek Cinema: Texts, Contexts, Histories” Conference, Liverpool, Liverpool John Moores University - The University of Liverpool).

  • 23/2/2008: “Υποκειμενική και αντικειμενική ‘πραγματικότητα’ στο σενάριο του Ν. Καζαντζάκη Δον Κιχώτης (1932).” (Διημερίδα προς τιμήν του ομότιμου καθηγητή Σταμάτη Φιλιππίδη, Ρέθυμνο, Τμήμα Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης).

  • 5/11/2007: “Από τον νατούρσικ στο σύστημα Στανισλάβσκι: Οι απόψεις του Πουντόβκιν για τον κινηματογραφικό ηθοποιό.” (Διεθνές συνέδριο «Ο ηθοποιός ανάμεσα στη σκηνή και την οθόνη», Θεσσαλονίκη, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης - Σχολή Καλών Τεχνών).

  • 19/5/2007. “Πλάθοντας για τον κινηματογράφο έναν επαναστάτη προφήτη: το σενάριο Μουχαμέτης του Νίκου Καζαντζάκη.” (Διεθνές συνέδριο «Καζαντζάκης 2007: Πενήντα χρόνια μετά», Ρέθυμνο-Ηράκλειο, Πανεπιστήμιο Κρήτης (και στην Ημερίδα «Νίκος Καζαντζάκης», Πειραιάς, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη. 12/11/2007).

  • 1/10/2006: “Chess Fever by Pudovkin”. (“First Interdisciplinary Slavic Studies Conference: Slavic Studies after the EU-Enlargement: Challenges and Prospects,” Thessalonica, Dept. of Balkan, Slavic and Oriental Studies, University of Macedonia).

  • 02/07/2006: “Contemporary Greek Cinema” (Conference: “Films without Frontiers,” European Cinema Research Forum, Swansea, University of Wales).

  • 09/2005: “Constantly Crossing Borders: Constantinos Giannaris’s From the Edge of the City” (“Borders and Borderlands” Seminar, Durrell School of Corfu).

  • 23/10/2004. “Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια του Ιάκωβου Καμπανέλλη και η Στέλλα του Μιχάλη Κακογιάννη” (Πανελλήνιο Συνέδριο προς τιμήν του Ιάκωβου Καμπανέλλη, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πατρών).

  • 14/5/2004. “Echoing the Standard Soviet Literary Criticism and the Party Rhetoric: Kozintsev’s Understanding of Shakespeare and Hamlet.” (“The Oya Basak Conference: (Re)reading Shakespeare in Text and Performance,” Istanbul, Bogazici University).

  • 19/9/2003: “Warners’ Promotion of Busby Berkeley’s Musicals” (Conference: “Film Musicals: From the Classical Era to Postmodern Cinema”, Cork, University College Cork National University of Ireland).

  • 02/03/2000. “Ideology, Narrative, and Style in Pudovkin’s Mother.” (Ομιλία στο Colloquium του Department of Communication Arts, UW-Madison).

  • 18/3/2000: “Space in Ivan the Terrible” (“Style and Meaning” Conference, University of Reading, UK).

  • 25/2/2000: “An Art-Cinema Director Works for an American Studio: Michelangelo Antonioni’s Blow Up” (28th Annual Twentieth-Century Literature Conference, University of Louisville).

  • 09/10/1999: “Vsevolod Pudovkin’s Mother: Translating Gorky’s Book into a Leninist Account of 1905.” (AATSEEL-WISCONSIN Conference) University of Wisconsin Madison.

  • 28/12/1999: “Vsevolod Pudovkin’s Work and the Soviet Film Industry,” AATSEEL ’99 (American Association of Teachers of Slavic and East European Languages), Chicago.

  • 13/3/1999: “Investing in Entertainment and Ideology: The Production Strategies of the Mezhrabpom Studio” (Conference: “The Genius of the (Other) System: The Rise and Fall of the Major Soviet Studios,” Berkeley, University of California.

  • 26/2/1999: “Stylistic Development in Yegveny Zamyatin’s Short Works: The Interplay of Form and Meaning in Islanders (1917), “The Cave” (1920), and “X” (1926)” (27th Annual Twentieth-Century Literature Conference, University of Louisville).

  • 17/09/1998: “Style and Narration in the New Greek Cinema: An Analysis of Vasilis Vafeas’s Feature Films.”. (Conference:| “Theatres of War: Fifty Years of Greek Cinema,” University of Cambridge, UK).

Ενημέρωση: 31/1/2017